Opdracht 1:
Welke scène hoort bij plagen en welke scène bij pesten? Zet een krul door de scène die plagend bedoeld is en een kruis door de scène die bij pestgedrag hoort.
Scene 1 is plagen,
scene 2 is pesten
scene 2 is pesten
Ik vind dat Sanne normaal moet doen, want ze weet niet hoe het voelt om gepest te worden .
Opdracht 2
Je hebt vast wel eens een plagerij en een pesterij in de klas meegemaakt. Schrijf hiervan voorbeelden op
Plagen : om bijvoorbeeld bijnamen te bedenken
Pesten: iemand uitschelden of buitensluiten.
Opdracht 3
Soms is het verschil tussen plagen en pesten niet heel groot. Als je lang doorgaat met plagen bij dezelfde persoon, kan plagen omslaan in pesten. Het kan ook zijn dat jij iets als plagen bedoelt maar dat iemand anders dat als pesten voelt. Vorm tweetallen en bespreek samen hoe het verstoppen van een pen van iemand (als grapje bedoeld) kan omslaan in een pesterij.
Ik vind het niet leuk, want als je die pen/potlood nodig hebt en je hebt geen andere pen/potlood dan is het best erg
Opdracht 4
Aan het begin van de film Spijt! zijn de jongens zich aan het omkleden in een kleedkamer na het sporten. Als Jochem onder de douche staat, pakken Justin en Remco zijn kleren en gooien die buiten hoog in een boom. Een paar jongens in de kleedkamer zien het en moeten erom lachen, maar de meesten kleden zich gewoon aan alsof ze er niets mee te maken willen hebben.
Om welke vorm van pesten gaat het in deze scène? Omcirkel de juiste vorm.
verbaal - fysiek - materieel - relationeel - digitaal
Denk je dat jou zoiets kan overkomen? Waarom wel of waarom
Relationeel
Nee, want mensen gaan bijna nooit zo te veel
Opdracht 5Weet jij wat kenmerkend is voor iedere rol? Maak de quiz. Zet cirkels om de letters die achter de goede antwoorden staan.
Vraag 1: is j vraag 4: is hVraag 2: is o vraag 5: is e
Vraag 3: is c vraag 6: is m
Vraag 3: is c vraag 6: is m
Zet de letters van de juiste antwoorden van opdracht 5 achter elkaar. Welke naam lees je
Het woord is Jochem
Opdracht 6
Welke rol heeft hij in de film Spijt! ? Zet zijn naam achter de juiste rol bij pesten in het rijtje hieronder. Maak daarna het rijtje compleet. Kies uit de kinderen die je aan de voorzijde van dit boekje ziet.
Het woord is Jochem
Opdracht 6
Welke rol heeft hij in de film Spijt! ? Zet zijn naam achter de juiste rol bij pesten in het rijtje hieronder. Maak daarna het rijtje compleet. Kies uit de kinderen die je aan de voorzijde van dit boekje ziet.
Pester – Sanne
Gepeste- Jochem
Verdediger- DavidMeeloper- Justin- Remco
Aanmoediger- Youssef
Buitenstaander- Vera- Niels
Opdracht 7
David, een van de hoofdpersonen uit Spijt! , twijfelt vaak of hij wel of niet moet ingrijpen als hij ziet dat Jochem gepest wordt. Hij heeft altijd een excuus om het niet te doen. Zijn moeder treedt op haar beurt nooit tegen oma op die een buurman buitensluit en veel te veel eist. In dit fragment uit het boek Spijt! praten David en zijn moeder over de reden waarom ze hun mond houden.
Ik vind dat de moeder van David en David zelf juist voor gepeste personen moeten opkomen, want dan weten de gepeste dat iemand ze helpt
Dat hij minder gepest wordt en dat de pesters geschorst worden of naar een andere school moeten gaan
Opdracht 8
David vindt het heel vervelend om te zien dat Jochem gepest wordt. Hij begrijpt niet dat Jochem niet wat meer voor zichzelf opkomt. Soms doet David een beetje mee aan een pesterij, soms houdt hij zich op de achtergrond en af en toe komt hij ook voor Jochem op. Maar, dat komt hem duur te staan, zoals in de scène hieronder
Vraag 1: ik denk dat David zich rot voelt omdat hij probeert iets goeds te doen maar toch doet Sanne gemeen tegen David
Vraag 2: ik zou voor hem opkomen, het boeit niet wat ze met mij doen het gaat erom dat de gepeste ook niet meer gepest moet pesten
Vraag 3: omdat ze hem te dik vinden
Vraag 4: omdat het Sanne haar vriendin zijn, hun doen alles wat Sanne doet
Opdracht 9
In Spijt! wordt Jochem gepest. In een scène uit de film zie je hem zitten aan de rand van een duinmeer. Hij dooft zijn brandende sigaret uit op zijn pols. Jochem heeft een opschrijfboekje. Dit is een soort dagboek waarin hij schrijft. Lees het fragment uit zijn opschrijfboekje hieronder. Dit fragment komt uit het boek Spijt! .
Hoe voelt Jochem zich? Beschrijf zijn gevoel zo duidelijk mogelijk.
Jochem voelt zich eenzaam , hij gelooft alles wat ze zeggen omdat niemand van iets zegt. Hij denkt dat hij echt te dik is doordat ze dat zeggen. Jochem voelt zich verdrietig emotioneel depressief.
Opdracht 10
Leef je in! Hoe zou jij je voelen als je gepest wordt? Zet een kruisje bij de gevoelens die volgens jou een belangrijke rol spelen. Je mag ook meerdere kruisjes zetten.
Als je gepest wordt, lucht erover praten op! Met wie zou jij goed kunnen praten als je gepest wordt?
Onzeker, verdrietig, boos, wanhopig, machteloos, gespannen, angstig, eenzaam, bezorgd
Met een goede vriendin of met mijn ouders maar ook de mentor
Opdracht 11
Dit is het eerste couplet uit het lied ‘Tuned off’, een rapnummer dat de schoolband van David, Niels en Youssef geschreven en gezongen heeft. Het protestlied gaat over pesten. En vooral over de buitenstaanders die daartegen helemaal niets doen. Leg de titel van het lied uit.
Dat je voor een gepeste moet opkomen en niet blijven kijken
Opdracht 12
Schrijf een eigen couplet van minimaal vier regels voor het lied ‘Tuned off’. Je mag er ook voor kiezen om een gedicht over pesten te schrijven. Het gedicht hoeft niet te rijmen. Probeer in de tekst duidelijk te maken wat jij van pesten vindt en waarom je dat vindt.
pesten, het achtervolgd je altijd pesten, het kan je leven veranderen pesten, om niks pesten, je creëert een ander mens, een mens dat nooit meer veranderd
opdracht 13
Hieronder zie je zeven voorbeelden van cyberpesten. Zet de goede woorden in de zeven zinnen. Kies uit:
hacken - foto’s - virus - producten - uitschelden - dreigmail - gemene
vraag 1: uitschelden
vraag 2: dreigmail
vraag 3: producten
vraag 4: foto’ s
vraag 5: virus
vraag 6: hacken
vraag 7: gemene
online pesten
opdracht 14
Hieronder staan vier stellingen. Vorm groepjes van twee of drie leerlingen. Lees alle stellingen een voor een en praat erover in je groepje. Zijn jullie het allemaal eens of oneens met de stelling? Of zijn jullie meningen verdeeld? Waarom zijn jullie het eens of oneens met een stelling?
vraag 1: oneens , want ze kunnen je dan hacken
vraag 2: oneens, want ze kunnen dan rare dingen vragen
vraag 3: eens, want als je iets verkeerd doet dan kunne je ouders er van weten en kunnen ze je helpen
vraag 4: eens, want je weet niet wie dat is dus dan kan je zeggen wat je wilt
Opdracht 15
Bedenk in je groepje tips voor kinderen, ouders, leerkrachten en de schoolleiding om cyberpesten te voorkomen of te stoppen. Als je hulp nodig hebt, kun je de volgende websites raadplegen: www.pestweb.nl of www.kindertelefoon.nl.
vraag 4: eens, want je weet niet wie dat is dus dan kan je zeggen wat je wilt
Opdracht 15
Bedenk in je groepje tips voor kinderen, ouders, leerkrachten en de schoolleiding om cyberpesten te voorkomen of te stoppen. Als je hulp nodig hebt, kun je de volgende websites raadplegen: www.pestweb.nl of www.kindertelefoon.nl.
Tips voor kinderen: vertel alles aan je ouders/mentor, kom op voor je zelf
Tips voor ouders: als er iets is gebeurd praat er dan ober met zoon, praat met de mentor
Tips voor leerkrachten: praat met de leerling, kijk goed of er niks ergs gebeurd Tips voorschoolleiding: praat met een leerling, controleer in de gangen of alles goed gaat
Opdracht 16
In de film Spijt! komt cyberpesten niet voor, terwijl deze vorm van pesten de laatste tijd juist heel actueel is. Kun je reden bedenken waarom daarvoor gekozen is? Tip: wanneer verscheen het boek Spijt! ?
In de film Spijt! komt cyberpesten niet voor, terwijl deze vorm van pesten de laatste tijd juist heel actueel is. Kun je reden bedenken waarom daarvoor gekozen is? Tip: wanneer verscheen het boek Spijt! ?
Omdat cyberpesten best erg is, want je kan gepest worden door diegenen online en op school met de zelfde persoon
Opdracht 17Wat kun je met elkaar doen om pesten te voorkomen of tegen te gaan? Maak groepjes van ongeveer vier leerlingen en bedenk samen drie goede oplossingen, die je opschrijft in jouw TOP 3.
Top 1 praat me de conrector
Top 2 praat met de mentor
Top 3 praat met de ouders
Bespreek alle oplossingen in de klas. Welke vierde oplossing, die je niet bedacht had in jouw groepje, vind jij ook erg goed? Schrijf deze oplossing op.
Zeg het tegen een vertrouwde vriend/vriendin
Opdracht 18
Lees de tips voor pesters. Welke drie tips vind jij het best? Nummer deze TOP 3 met de getallen 1, 2 en 3. De beste tip krijgt nummer 1.
Scheld niet
Lach anderen niet uit
Bedenk dat pesten niet stoer is. Verzin iets anders om aandacht te krijgen
Lees de tips voor leerlingen die gepest worden. Stel dat je Jochem uit Spijt! één ultieme tip kunt geven. Welke tip zou dat zijn? Zet een kruisje voor deze tip.
Laat aan je lichaamshouding zien dat je niet bang bent. Kom zelfverzekerd over door
met een rechte rug, rechte schouders en een recht hoofd tegen de pester te praten.
Lees de tips voor meelopers, aanmoedigers, verdedigers en buitenstaanders. Bedenk zelf voor elk van de vier andere rollen nog één goede tip om het pesten te laten stoppen. Schrijf de vier tips op
Tips voor meelopers: doe alsof dat de gepeste bent en kijk hoe het voelt
Tips voor aanmoedigers: help de gepeste
Tips voor buitenstaanders: spreek iets af met de gepeste en ga meer met elkaar om
Tips voor verdedigers: blijf bij de gepeste
Opdracht 19
Aan het eind van de film Spijt! heeft David een gesprek met zijn klassenleraar Tino. Want ook de leerkrachten en de schoolleiding zijn er medeverantwoordelijk voor dat in een school niet gepest wordt. De school wordt hierop gecontroleerd door de schoolinspectie. Hoe kan de school ervoor zorgen dat er niet gepest wordt of dat het pesten stopt? Kruis de drie manieren die jij het best vindt aan. Bedenk zelf nog een andere manier.
De eerste , tweede , derde, vijfde, zesde
De eerste , tweede , derde, vijfde, zesde
Geen opmerkingen:
Een reactie posten